The Lombok Jungle - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Pascal Patricia - WaarBenJij.nu The Lombok Jungle - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Pascal Patricia - WaarBenJij.nu

The Lombok Jungle

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Pascal

04 Oktober 2012 | Indonesië, Denpasar

2-10
Vanmorgen worden we opgehaald door de nieuwe gids en chauffeur. Ze hebben een busje voor ons geregeld.. grappig om daar zomaar met z’n tweeën in te zitten.. we hebben behoorlijk de ruimte en kunnen de tassen goed kwijt. Als eerste stoppen we bij een uitkijkpunt waar we de gili eilanden kunnen zien. Die moet je je voorstellen als in het liedje van kinderen voor kinderen ‘op een onbewoond eiland’. Daarna gaan we de bergen en het tropisch regenwoud in. Echt prachtig! We zijn op weg naar Vulkaan Rinjana. Op 2000m hoogte stoppen we om een trekking te doen naar de waterval. Ook door het regenwoud. Wederom treffen we een leuke lokale ranger die ons mee naar beneden neemt. Pascal heeft nog energie voor 10 en wil ook waterval nummer 2 nog wel zien. Patricia blijft chillen bij de eerste waterval. Als we elkaar weer treffen, klimmen we weer omhoog en gaan lunchen. Mm een heerlijke banana pancake.

Daarna vervolgen we onze weg door de bergen. En stoppen nog een paar keer op mooie plekjes om even te genieten en het mooie uitzicht vast te leggen. Helaas betrekt het en kunnen we de top van Rinjana niet zien. Op een gegeven moment gaan we een zijweg in en na een tijdje stoppen we bij een sasakdorpje. Dit zit ook in het programma maar bij het dorp waar iedere dag toeristen komen is het er helemaal op ingericht dus heeft de gids voor een dorpje midden in de rimboe gekozen. Dat heeft hij goed gedaan, zo echt! We krijgen gewoon kippenvel van de mensen. Heel bijzonder en moeilijk te omschrijven. We hebben een zal lollies van de gids gekregen om aan de kindjes uit te delen, Patricia gaat dit goed. Onbeschrijfelijk hoe gelukkig ze zijn met een lollie, en tegelijkertijd zo bang om hem aan te nemen. Echt heel lief. Een van de kinderen wil een knuffel van me maar durft het niet te vragen. Zij houdt haar broertje vast die maar angstig naar me kijkt. De gids verstaat waar het meisje het over heeft en vertelt het aan me. Als ik haar omarm kijkt me aan met een grote glimlach en haar broertje trekt een grote pruillip. Snel maken we een foto. We spreken met de gids af dat we de foto’s opsturen naar hem zodat hij ‘m aan het meisje kan geven.

Daarna gaan we vol indrukken weer weg. De mensen leven hier echt heel sober. Geen water, per huis één kabel met elektriciteit voor een klein lampje in het huisje. Het huis in keuken, opslag, woonkamer en slaapkamer tegelijk. We praten er nog een tijdje over na. Dan stoppen we in een dorpje bij een tabakfabriek. Hier komen de tabaksbladeren van het land binnen in grote karren. Vrouwen draaien deze bladeren met een touwtje op stokken en deze gaan in een grote oven. Hier stoken ze de bladeren droog. Dan persen ze de bladeren tot een vierkant pakket en dat gaat naar de sigarettenfabriek. Dan rijden we weer een stukje de bergen in naar onze Wisma (guesthouse). Het is een oud koloniaal huis in Nederlandse stijl waar vroeger een dokter heeft gewoont. Nu verhuren ze kamers aan toeristen. Het is simpel en gebruikt, maar voor ons is het prima. We komen nog 2 stellen van middelbare leeftijd tegen die ook reizen met TravelTrend. Ze zijn gewend aan onze nederlandse luxe en vinden het maar niks in deze wisma. Ze willen het liefst door naar het volgende hotel. Maar dit gaat niet door. Hun gids (en die van ons ook) vind dat ze de sfeer van het land eens moeten proeven ipv alleen maar luxe. Mopperend stemmen ze in. Prachtig om dit van een afstandje te bekijken.

We gaan naar boven om wat te drinken in het restaurant, en bestellen ook gelijk ons eten. We bekijken alle prachtige foto’s van vandaag en voor het weten wordt de nasi geserveerd.. Nou mmm.. ze kunnen hier lekker koken!

Groetjes P en P

• 04 Oktober 2012 - 19:15

Pap En Mam:

Oh wat lief en zo blij met een lollie. Je zou zo een kindje willen sponseren voor een goed leven.
    Wat hebben we het toch goed in Nederland. Wel mooi dat jullie dit nu echt gezien hebben, op tv lijkt het soms toch anders dan in het echt. xxx

• 09 Oktober 2012 - 17:05

Petra:

Wow, echt super lijkt me dat!! En dan zie je weer maar hoe verwend wij zijn...