Maria la Gorda, Pinar del Rio en Vinales - Reisverslag uit Kwadendamme, Nederland van Pascal Patricia - WaarBenJij.nu Maria la Gorda, Pinar del Rio en Vinales - Reisverslag uit Kwadendamme, Nederland van Pascal Patricia - WaarBenJij.nu

Maria la Gorda, Pinar del Rio en Vinales

Door: patricia

Blijf op de hoogte en volg Pascal

31 December 2009 | Nederland, Kwadendamme

Hallo allemaal,

Hier een van onze laatste berichtjes uit Cuba.

Dinsdag zijn we naar Maria La Gorda geweest, een hele reis vanuit Havana. We zijn 's morgens om 6 uur vertrokken. Eerst nog even de auto aftanken en daarna hebben we de grote stad verlaten, dit ging best goed ookal was het nog donker. Het landschap onderweg werd steeds mooier en na 5,5 uur rijden kwamen we aan in Maria la Gorda. Het is een erg mooi strand, dit keer wel zoals op de plaatjes, wit zand, blauw water en palmbomen. We hebben eerst even wat gegeten want ons ontbijt was sultana's met sprite in de auto, het ontbijt in Havana was nog gesloten. Daarna hebben we de duikschool opgezocht. Deze hadden helaas pas weer een duik om 15:00. Dus dan maar even lekker op het strand liggen, een rondje snorkelen en nog eens wat drinken. En jawel om 15:00 gaan we eindelijk onze eerste duik maken op Cuba. We checken in en krijgen onze uitrusting.. naar een brevet.. nee daar kijken ze hier niet naar dus pascal mag gewoon mee met de ervaren duikers. De boot vaart af en zo'n 20 minuutjes later laat hij zijn anker zakken bij la acquarium. Een mooi duikplaats voor de kust. Nog even wat laatste handelingen en daar springen we erin. Het is inderdaad een erg mooi rif en we zien veel vissen die we nog niet eerder hebben gezien. We duiken zo'n 45 minuten en keren dan terug naar de boot. Hier in Cuba gaat nooit iets op tijd, dus ook de boot is veel later vertrokken, als we terug boven komen is de zon dus ookal aardig aan het zakken.

We gaan snel van boord en spoelen de duikuitrusting. Dan gaan we in de auto en op naar Pinar del Rio want daar staat ons volgende hotel denken we. Zo'n 3 uur later arriveren we in Pinar en vragen de mensen op straat naar ons hotel.. niemand kent het.. Dan komen we een man tegen die zegt dat het 90 km verder op ligt.. Wij kijken elkaar vragend aan en besluiten het maar te vragen bij het hotel waar we net langs gereden zijn... Hmm.. het is echt waar.. het hotel ligt in het dorp soroa in de provincie pinar.. niet helemaal goed uitgezocht dus door d-reizen.. We gaan dus maar weer terug de snelweg op.. maar het is echt pikkedonker en er liggen overal diepe kuilen, er fietsen en lopen mensen zonder licht en ook loopt er af en toe een stier of os over de weg. Na een kwartier besluiten we de plaatselijke reisleider maar te bellen, die adviseerd ons om het hotel in pinar te nemen en niet door te rijden, te gevaarlijk. Hij denk dat er wel plaats is. We keren terug en inderdaad er is plaats. We boeken voor 30 cuc een nachtje in het hotel en gaan naar onze kamer. Het is wat primitief, maar we kunnen er vast romatisch slapen in de twijfelaar.

De volgende morgen (woensdag 30 dec) vertrekken we naar via vinales naar Varadero. Vinales ligt op een uurtje rijden van Pinar. Het is een mooie weg die door het landschap slingerd. We zien veel tabaksplantages en de boeren zijn druk bezig met het planten van jonge tabaksplantjes. In vinales doen we de bustour. Het is een mooie rit van ongeveer een uurtje. Daarna bezoeken we de indian cave (indianengrot) die net buiten het dorp ligt. We varen met een boot door de grot, die vol hangt met druipstenen. In de stenen zijn allerlei vormen te herkennen zoals een zeepaardje en een krokodil. Na de rondvaart door de grot zoeken we de auto weer op een gaan we op weg naar Varadero.

Maar de weg vinden naar varadero is nog niet zo eenvoudig. Eerst via de autopista naar Havana, daar dwars te stad door en onderdoor de tunnel naar de andere kant van de stad, dat gaat uitstekend. En ja daar komen de bordjes Varadero, ze hangen wel om de 3 a 4 km.. maar dan houden ze ook ineens weer op. Na heel wat keren vragen, keren en zuchten zitten we nog steeds op de verkeerde snelweg, we vragen het aan een politieman, die ons via een provinciale weg naar Varadero stuurt.. en jawel rond half 7 arriveren we bij ons hotel/paleis.. Wat een mooie accomodatie is het hier. Heerlijk geslapen en nu gaan we lekker ontbijten en eens kijken wat er hier te doen is.

Voor iedereen een fijne laatste dag van 2009 en een goed begin van 2010.

Groetjes,
Pascal en Patries

• 31 December 2009 - 15:26

Mamsie:

Hallo Patricia en pascal.
    Zo dat is een hele reis geweest. In de reisgids staat inderdaad dat het hotel 85 km. van Pinar del Rio ligt. Maar nu weer luxe voor de laatste dagen. Dat wordt nog genieten en een beetje uitrusten voor de terugreis zondag.
    Wij wensen jullie een hele gezellige jaarwisseling, en een heel goed begin - het begin van echt samenwonen.
    Groetjes en liefs ons.

• 31 December 2009 - 15:44

A3 En Marietje:

wat een avonturen allemaal jullie zullen deze trip niet snel vergeten.Hier zijn ze al druk aan de slag met vuurwerk ben benieuwd hoe de jaarwisseling daar verloopt.Geniet de laatste 2 dagen nog en neem rust voor de lange reis terug naar nld.voor zondag goede vlucht en tot ziens in 2010 A3 en Marietje

• 01 Januari 2010 - 18:56

Fam.Rijk En Beulens:

Hallo vakg. wij zitten met z"n allen in de bloemenstraat nieuwjaar vieren dus van ons allemaal een gelukkig Nieuwjaar proost gr.van ons allen