La Habana - Reisverslag uit Kwadendamme, Nederland van Pascal Patricia - WaarBenJij.nu La Habana - Reisverslag uit Kwadendamme, Nederland van Pascal Patricia - WaarBenJij.nu

La Habana

Door: patricia

Blijf op de hoogte en volg Pascal

28 December 2009 | Nederland, Kwadendamme

Hallo vanuit de grote drukke stad Havanna. Wat een mega stad, wel super gaaf. Zondagmorgen vroeg zijn we vertrokken vanuit Cienfuegos naar Havanna, een tocht van 3 uur rijden. Het hotel hadden we redelijk snel gevonden, het staat midden in het oude stadcentrum, dus dat is erg makkelijk.

Gister eerst wat rondgekeken bij het hotel en daarna nog een rondje gelopen. Aan het einde van de middag ontmoette we op het terras een Cubaan. Hij beweerde dat er op zijn terras de beste Mojito geserveerd werd van heel Havana.. op wat aandringen nemen we er een.. en inderdaad hij is erg lekker. De man is erg gecharmeerd van pascal zijn coba cabana blousje en maakt dit ook duidelijk! Hij adviseerd ons een paladar (eten bij een klein restaurantje bij mensen thuis). We besluiten het te doen wat het eten in de hotels hebben we wel gezien. Ik bestel pork en pascal ook.. maar de dame is al snel terug.. geen pork vandaag.. dan maar een visje. Het smaakt inderdaad erg lekker. Na ons dinner gaan we terug naar het hotel om een kopje koffie, die is hier overgens heerlijk! Maar het visje in onze buik houdt niet zo van de koffie.. toch niet helemaal oke zo'n visje uit de paladar.. dan maar om de beurt naar de wc.

De volgende morgen weer opgeknapt en klaar voor de city tour. We nemen een fantasia taxi, dat is een brommertje met 2 zitplaaten achterin met een kapje erop, echt heel geinig. We gaan naar plaza de vienja en starten daar onze city tour, het oude centrum is nog best groot en we verkennen een stukje in de paardenkoets. Er stapt na 5 minuutjes een cubaanse vrouw in, dat blijkt de gids te zijn, die nog redelijk engels spreekt ook. We zien en horen dus veel over de stad. Eenmaal terug op het plein gaan we verder te voet door de oude straten van Havana. We gaan naar het Capitolo. Dit lijkt op het witte huis maar is nog 1.73 meter hoger. aan de voet van het gebouw staat een man met een hele ouderwetse camera, voor 1cuc kan je een plaatje laten schieten. Dit doen we, en het ziet er erg leuk uit "romantico" roept de man steeds. Het is een erg leuke foto geworden in het zwart wit. En het negatief mogen we ook meenemen.

Dan wandelen we verder door het centrum en twijfelen of we fabrico de tabaco bezoeken omdat we dit in santa clara ookal gedaan hebben. voor de fabriek zit een man die ons gelijk aanhoudt. hij werkt in de fabriek en smokkelt sigaren mee huis. hij vertelt dat zijn huis om de hoek is en dat hij veel goedkoper is dan de fabriek zelf.. Maar we gaan er niet echt op in. We vragen de man of we foto's mogen maken in de fabriek, eerst zegt hij ja.. maar nadat pascal het voor de derde keer heeft gevraagd is het antwoord toch nee.. helaas in santa clara ook niet. Dan gaan we niet naar binnen, het is waarschijnlijk redelijk hetzelfde. We gaan naar het museum van de rum. Een erg leuk bezoek. De tocht door het museum gaat van vroeger tot nu. Aan het eind van de rondleiding mogen we 7 jaar oude rum proeven, beetje sterk, maar wel lekker. Dan kopen we in de shop nog rum blanco en 2 leuke glazen.

Daarna bezoeken we de touristenmarkt. Eenmaal binnen lijkt het wel een beetje op een snuffelmarkt in de zeelandhallen.. maar hier willen de mensen echt verkopen. Zodra je hun standje nadert komen ze al op je af en bieden ze hun waren aan. Hoe langer je bij het standje blijft staan hoe goedkoper ze worden. We kopen wat souvenirs en verlaten de markt. We gaan weer met zo'n leuke fantazia taxi terug naar ons hotel om te lunchen want dat konden we niet echt vinden in het centrum.. dan zijn het gelijk hele maaltijden. We hebben het getroffen vandaag met het weer want zodra we in het hotel zijn beging het te regenen.

Aan het einde van de middag hebben we nog een wandelingetje gemaakt over de Malecon, de bekendste weg door Havana.

Nu gaan we eten bij een steakhouse in hotel Plaza (waar we nu ook aan het internetten zijn want in ons eigen hotel werkt het niet.) Benieuwd wat het steakhouse ons brengt!

Morgen gaan we vanaf Havana naar Maria La Gorda.. daar gaan we duiken.. En aan het einde van de middag rijden we terug om hoog naar Pinar del Rio. We gaan om 6:00 op want naar Maria is het ongeveer 4 uur rijden.

Groetjes uit Havana van ons!

• 29 December 2009 - 09:29

Pap En Mam:

Hallo Patricia en pascal.
    Wat een belevenissen, ben heel benieuwd naar jullie foto's.
    Ja uhmmm onze magen zijn niet zo sterk hé. Hopelijk was het maar even.
    Goede reis naar Pinar del Rio.
    Houd de Peugeot het vol????
    Groetjes en liefs ons

• 29 December 2009 - 13:18

A3 En Marietje:

hallo wat een belevenissen allemaal jullie zijn heel wat ervaringen rijker hier momenteel aan het regenen maar er komt vorst aan dus pascal als je terug bent kunnen misschien de schaatsen uit het vet en is het gedaan met de cococabana blouse,verschil moet er zijn.Wij wensen jullie een goede jaarwisseling en een geweldig begin in CUBA van het jaar 2010 gr.A3 en Marietje

• 29 December 2009 - 21:21

Dies En Leny:

schitterende namen daar in cuba zoals maria la gorda,pinar etc. Het visje had je beter weggespoeld met een cuba libre,i.p.v. een koffie, een havanna rook je beter op een terrasje dan op de wc.nog veel (duik)plezier en goed weer groeten,pa en ma

• 30 December 2009 - 15:04

Toffe Tante Jopie:

Dag Patricia en Pascal, dit moet toch wel een geweldige ervaring zijn voor jullie samen. Wens jullie morgen een fijne jaarwisseling. tot 2010...... groetjes tante Jopie