Santa Clara en Trinidad - Reisverslag uit Kwadendamme, Nederland van Pascal Patricia - WaarBenJij.nu Santa Clara en Trinidad - Reisverslag uit Kwadendamme, Nederland van Pascal Patricia - WaarBenJij.nu

Santa Clara en Trinidad

Door: patricia

Blijf op de hoogte en volg Pascal

25 December 2009 | Nederland, Kwadendamme

Hallo allemaal,

woensdag 23 december:

Vandaag een dagje Santa Clara, ongeveer een uurtje rijden vanaf Sancti Spiritus. Hier in Cuba zijn de verkeersborden schaars. Bij aankomst in de stad staat er 1x een bordje centrum en dat is het. We dwalen wat rond en dan komt er een fietser naast ons staan die roept waar we heen willen, we zeggen centrum en wijst rechtsaf.. hij wil voor rijden, we besluiten dat dat wel handig is. Hij rijdt ons voor en walla.. binnen no-time in hartje centrum. We parkeren de auto en geven de man wat geld, hij zegt dat hij de auto bewaakt voor ons.. we zullen zien.

We gaan eerst naar een Trein Museum wat tot stand is gekomen naar een veldslag. De treinwaggons staan nog zoals ze bij de slag zijn achter gelaten en zijn nu ingericht als museum. Het is wel leuk om rond te kijken. Af en toe komt de regen met bakken uit de hemel maar gelukkig is het niet koud.

Na het museum lopen we terug naar het centralen plein, vanaf daar vertrekken we naar 'fabrico tabaco' net iets buiten het centrum, na wat zoeken en vragen komen we bij de fabriek aan. waarna we gelijk weer terug kunnen naar het plein want daar moet je de ticket kopen. Dus vervolgen we onze weg weer terug naar het plein en met de fietstaxi weer terug naar de fabriek. We kijken onze ogen uit in de fabriek. Het ziet er uit als slavenarbeid. Veel vrouwen in een ruimte achter tafels op een krakkemikkig stoeltje die sigaren zitten te draaien. Ze werken 8 uur per dag en moeten 170 sigaren draaien, iedere sigaar meer is meer geld. De rondleiding is een hele beleving en pascal vind dat er hier een daar nog wel wat geautomatiseerd kan worden. Maar aan het eind kopen we geen sigaren want die hebben we al uit santiago.

We lopen via de Boulevard (winkelstraat) terug naar het plein en onderweg lunchen we nog even met een pizzatje. Dan gaan we terug naar de auto.. en weliswaar.. de man staat nog keurig bij onze auto. Hij heeft netjes onze spiegels ingeklapt. Hij heeft pascal zijn shirt met lange mouwen zien liggenop de achterbank en wil het graag hebben. Dus een tip voor mensen die nog eens naar Cuba gaan.. neem shirts mee die je kwijt wil.. dat gaat hier heel gemakkelijk. We vragen aan de man of hij ons ook weer de stad uit wil fietsen.. en ja natuurlijk wil hij dat.. eenmaal terug op de goede weg bedanken we de man en gaan terug naar Sancti.

donderdag 24 december:

Vandaag vertrekken we vanuit Sancti Spiritus naar Trinidad, een wat kortere tocht dan dat we gewent zijn, ook wel eens lekker. Als we aankomen in trinidad is het een hele zoektocht naar het hotel. Wij dachten dat het in het centrum was maar het bleek boven op een heuvel te staan die uitkijkt over het centrum. We komen bij het hotel en de bellboy rijdt ons met onze auto naar het huisje.. en wat signaleerd hij.. "i think you have a flad tire" .. owww nee toch.. nou ja koffers eruit dan en daar gaat pascal met de bellboy naar de pomp om wat lucht in de band te doen. Ik inspecteer het huisje.. er zitten wel 5 hagedissen binnen.. mam het is hier echt wat voor jou!!

Daarna gaan we met een taxi naar Topes de Collantes. Een mooie waterval op een uurtje lopen.. jonge mensen in 45 minuten.. maar dat zullen dan wel atleten zijn.. de weg is slinger de slanger over kleine glibberige bospadjes.. maar wel een beleving zo naar benenden.. en ja daar horen we de waterval. Pascal vind het een sport en loopt voorop met de camera.. hij wacht tot ik uitglij maar gelukkig gebeurt het niet. Na 1 uur en 15 minuten lopen komen we bij de waterval. We bekijken het en schieten natuurlijk wat plaatjes. Daarna zwemmen we in het meertje.. brrr echt koud water.. maar wel mooi en helder zo uit de bergen. Dan volgt de weg terug.. dit valt voor Patries een beetje tegen.. beentje is toch nog niet helemaal in top conditie.. pijnlijke tocht maar gelukkig overleefd.

Tijd voor ontspanning.. we gaan op zoek naar het strand, en vinden een mooie playa. Daar gaan we snorkelen. Er is een lokal op het strand die het daar een beetje in de gaten houdt. Hij vertelt wat dingen over Cuba en we maken met hem een afspraak om morgenochtend een snorkeltripje met hem te doen naar het rif. We gaan terug naar het hotel (en gelukkig is de autoband nog steeds vol) nemen een douche en gaan dan naar ons diner voor kerstavond, dat is hier de avond in Cuba. Het buffet is rijkelijk gevuld en het lijkt wel hongerwinter zo'n rij staat er en de mensen dringen behoorlijk en scheppen de borden overvol. Wij kijken het eens aan en gaan dan toch ook maar in de rij. Na het diner volgt een leuke dansshow.

Vrijdag 25 december / eerste kest.

Een speciale kerstdag.. want om 9:00 's morgens liggen wij in de zee klaar voor onze snorkeltrip naar het rif. Het is echt super mooi.. ja net zoals op de plaatjes! Nu nog een duik en dan is ons plaatje ook compleet. De man vertelt verder over het leven in Cuba wat wij erg interessant vinden.

Rond 12 uur checken we uit en gaan we op weg naar Cienfuegos. En jajaja!! eindelijk schijnt de zon!! Heerlijk!! Dat mag wel ook na meer dan een week in Cuba!! Na aankomst gaan we lekker een beetje relaxen bij het hotel en genieten van de zon!

We wensen iedereen nog een fijne kerst en tot onze volgende blog!!

Groetjes van ons

• 26 December 2009 - 12:53

Frieda En Roger:

Hallo Patricia en Pascal,

Geniet van deze mooie reis. Mooie Kerstdagen !!!
    Groetjes uit Roesbrugge in een winterzonnetje !!!

• 26 December 2009 - 13:20

Luca En Demi:

Hoi oom Pascal en tante Patricia,
    Was Pascal boos omdat hij een lekke band had?
    aap appel heb ik zelf getypt.
    Al al veel kado's gekocht?
    Veel plezier nog en hopen op de zon.

Groetjes Luca en Demi

• 26 December 2009 - 13:23

Pap En Mam:

Hallo Patricia en Pascal.
    En daar is de zon dan eindelijk, nu maar blijven schijnen tot 3 januari.
    Wat een belevenissen, super. En leuk dat de cubanen zo hulpzaam zijn.
    Volgende keer maar geen Peugeot mee huren hoor.
    Groetjes Pap en mam (Jennie en Bert)

• 30 December 2009 - 18:19

Sjaak En Corrie:

Leuk Pascal en Patricia om jullie reisverslag te lezen. Hopelijk nog meer mooi weer en een fijne, bijzondere jaarwisseling van Ome Sjaak en Tante Corrie