Boottocht Rinca Island & Dragons - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Pascal Patricia - WaarBenJij.nu Boottocht Rinca Island & Dragons - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Pascal Patricia - WaarBenJij.nu

Boottocht Rinca Island & Dragons

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Pascal

28 September 2012 | Indonesië, Denpasar

Hallo,

Donderdagmorgen na het ontbijt zijn we door onze chauff en gids opgehaald. Het was maar een kwartiertje rijden naar de haven waar we op de boot zijn gestapt. We hadden al niet zo’n luxe beeld geschetst van de boot, dit was maar goed ook, want het voldeed wel ongeveer aan onze verwachting. Net zo’n soort bootje als van de week maar dan met een hut erin. De bemanning sjouwt onze bagage aan bord alsof het een tasje appeltjes is. Zo te zien doen ze dat wel vaker. Als we aan boord zijn, gaat het schip gelijk van wal. We varen zo’n 2,5 uur en dan meren we aan bij het eiland Rinca. Hier gaan we de varanen bekijken. We wandelen naar het natuurpark en gaan daar met een ranger op zoek naar ‘the dragons’. Als snel komen we ze tegen. Het zijn niet zulke hele grote die hier leven. Maar ze zijn wel indrukwekkend.
We kunnen best wel dichtbij komen. Ook wel een beetje spannend. Er wordt veel gewaarschuwd dat ze zo gevaarlijk zijn, maar als je ze zo door het park ziet sjokken zou je het toch niet denken.

Na het bezoek aan de varanen varen we richting pink beach. Net een kwartiertje onderweg wordt er een lunch geserveerd met rijst met groentesaus, inktvisringen en sojacrackers. De kapitein is multifunctioneel want hij is ook kok. En hij kan best goed koken.
Na 3 uur varen komen we bij pink beach om te snorkelen. Ook hier is het weer prachtig. Na een uurtje snorkelen houden we het voor gezien, en gaan terug aan boord. Waarna we nog 2.5 uur varen en aanleggen bij een eiland om de nacht door te brengen. Onderweg ligt er nog een onverwachte rots in het water wat de boot bijna doet kapsijzen. Oeff dat was ff spannend want we lagen op het dek te zonnen wat je je moet voorstellen alsl een plat dek zonder reling met een krakkemikkig trappetje om naar boven te gaan. We konden ons nog net aan de rand vasthouden, de gebakken bananen en mijn boek gingen zo van het dak het water in. Maar gelukkig bleef het hierbij. Pff dat was wel ff spannend. Toen we later in de stuurhut keken konden we het wel begrijpen, daar zit, zoals de naam het ookal zegt.. alleen een stuur en verder niks. Geen kompas of dieptemeter.

Een maal van de schrik bekomen en aangelegd wordt er een diner geserveerd . groentesoep, bahk mie, kroepoek en een fruitsalade.
Daarna kletsen we nog wat met de gids en gaan naar bed.

Vrijdagmorgen gaat de motor van de boot om half 7 draaien en om 7 uur worden we uit bed getrommeld om te snorkelen.. uhh.. is dit vakantie?? De gids doet een beetje zijn eigen zin, en daar houden we niet zo van. Maar beleefde nederlanders dat we zijn klauteren we onze hut uit en willen we het water inspringen. Maar nee we moeten ook nog even op commando eten. Wat we dan ook maar even doen.

Het snorkelen hebben we snel gezien, het is veel minder mooi als gisteren en er zitten prikbeestjes in het water. Dus na een kwartier gaan we er uit. Als we aan boord zijn wijst de gids naar het water, terwijl wij daar lekker lagen te snorkelen heeft hij daar lekker zitten sch**ten, viespeuk!! Hij moet er nog om lachen ook.. nou zo smakelijk ziet het er anders niet uit.

We gaan weer op weg met de boot, naar Sumbawa. Ongeveer nog 5 uur varen. Met een beetje gezonde spanning klimmen we weer het dek op om te zonnen en even niet lastig gevallen te worden door onze gids die veel behoefte heeft om te praten. Gelukkig gaat alles goed en komen we geen hobbels meer tegen onderweg.

Rond hafl 1 meren we aan in de haven van Sape (sumbawa) en worden we afgehaald door een vriend van de gids. Het lansschap, de huizen en de armoede is indrukwekkend. Onderweg stoppen we regelmatig om een foto te maken. Na een kleine 2 uur rijden arriveren we bij het hotel.. als we aan komen rijden hebben we al een beetje onze twijfels.. jawel.. het is een moslim hotel waar ze geen engels spreken. De gids gaat ons voor.. ja.. onze kamer is verhuurd.. nu krijgen we een deluxe kamer.. Ja ook prima.. de luxe valt wel mee, het is alleen een verschrikkelijk grote ruimte. We gaan eerst maar eens een douche nemen want dat hebben we op de boot niet gedaan. Dat zal niet gaan, want de tuinman heeft zijn tuinslang op onze waterleiding aangesloten. Maar als we het even gaan vragen, koppelt hij 'm snel af. Wel komt er eerst een hoop zwart water uit de kraan.. maar daarna wordt het grijs en gaan we er toch maar onder staan om te douche.

Veel is hier niet te beleven, we gaan eerst even wat drinken en willen dan een rondje gaan doen, misschien is er een leuk terrasje. Maar we zitten aan de grote weg.. dus gaan we weer terug. Dan maar lekker relaxen en niksen.

Morgen gaan we de stad Bimba bekijken en reizen we door naar Besar.

Gr p en P

• 28 September 2012 - 19:14

Pap En Mam:

Wat een verhaal, wat kunnen jullie toch gezellig schrijven. Hmmm zie je mam dit al doen???? Ja en dan de douche...... denk je eindelijk je eigen lekker te kunnen douchen na zo,n bootreis, en zeker na het snorkelen met de grote boodschap in het water. Ben benieuwd wat de excursie morgen zal brengen.
    Tot wederhoren van het volgende reisverslag. xxx

• 01 Oktober 2012 - 08:58

Marietje:

Hallo vakantiegangers zo te lezen zit jullie reis vol verrassingen maar dat is wel leuk, het zou niets voor mij zijn, zeker dat varen niet . Ik geniet van jullie lange verhalen en belevenissen.gr. en tot een volgend reisverslag. A3 en Marietje.

• 01 Oktober 2012 - 08:58

Marietje:

• 02 Oktober 2012 - 13:43

Elly :

Hoi Pascal en Patricia,
    Wel basic wat jullie doen, maar wel geweldig, ik reis met jullie mee en alle mooie herinneringen van mijn reis over de Sunda-eilanden komen weer boven! Ik zou er zo weer naar toe gaan, m.n. Flores en Lombok! De varanen, mooi om te zien he, ze lijken lui, jaja.

Ben zelf net terug van een mooie stedentrip Sevilla en 1 dag Cordoba.
    We hebben helaas veel regen gehad, maar daarom niet minder genoten, wat een pracht en praal daar, terwijl het land bijna failliet is, niet te bevatten.
    Nog veel reisplezier samen.
    Groetjes.
    Tante Elly

• 02 Oktober 2012 - 13:43

Elly :

Hoi Pascal en Patricia,

Ben zelf net terug van een mooie stedentrip Sevilla en 1 dag Cordoba.
    Nog veel reisplezier samen.
    Groetjes.
    Tante Elly

• 13 Oktober 2012 - 11:51

Luca:

echt lache,dat de gids daar gekakt heeft