Lombok 'tour around Tetebatu" - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Pascal Patricia - WaarBenJij.nu Lombok 'tour around Tetebatu" - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Pascal Patricia - WaarBenJij.nu

Lombok 'tour around Tetebatu"

Door: Patricia

Blijf op de hoogte en volg Pascal

04 Oktober 2012 | Indonesië, Denpasar

3-10
Na het ontbijt maken we een wandeling door de omgeving daar. Man.. hier zitten grote spinnen ieeehhh!!! Gelukkig zijn ze niet gevaarlijk of giftig. Maar ze zitten wel perfect om een paar mooie foto’s te maken. Na de wandeling gaan we het busje weer in en gaan we opzoek naar nog een waterval.. na een uurtje rijden bereiken we het natuurpark. Hier is een pad aangelegd voor de toeristen. En na 1.5 km lopen komen we bij de waterval.. Ook deze is mooi, maar die van gisteren wat indrukwekkender. Dit is een beetje ‘gemaakt’. En na 10 minuten uitrusten beginnen we weer aan de terugweg. Het is wel echt warm en vochtig dus het zweet siepelt van ons lijf af. Weer aangekomen koelen we eerst even af voordat we de airco ingaan.

De volgende stop is in een lokaal visserdorp en de vissersmarkt.. pff nou we dachten dat de gewone markt stonk.. maar hier is het nog veel erger. Man.. zelfs de gids moet er even van slikken. Helaas zijn we voor deze markt aan de late kant en de meeste grote vissen en haaien zijn al verkocht. Er zitten nog een paar vrouwtjes hun vis te verkopen, waar ook nog wel een paar mooie grote vissen tussen liggen. Het is een echte handje klap handel. Leuk om te zien. We hebben geluk want als we langs het water lopen voor een beetje frisse lucht komt er net een vissersboot terug van zee om zijn lading te lossen. De mannen geven de grote tonnen vis aan, en de vrouwen dragen deze op hun hoofd naar het marktplein.

We houden de markt voor gezien en rijden door naar een plaatselijke zoutboer. In Sumbawa hebben we gezien hoe ze het zout winnen, hier in de schuur liggen de grote zakken zout. De boer heeft 2 grote ijzeren bakken waaronder hij een vuurtje kan stoken. Boven deze bak hangen 3 manden van bamboe in de vorm van een ijshoorntje. In de bakken doen ze een laagje water en daarbij doen ze het zout. Dan scheppen ze het in de ijshoorntjes. Het water loopt erdoor heen en het zout blijft achter, dit doen ze 3 dagen lang. Dan zit er een grote witte bol op de hoorn ‘lombok icecream’. Dit is zout met jodium en wordt zo verkocht aan de handelaren.

Dan arriveren we een tijdje later in Novotel in Kuta (koeta). Man! Wat een luxe pff..! Maar ook wel erg lekker. We gaan nog even het zwembad in en het strand bekijken. Na een frisse douche gaan we op strand kijken om een hapje te eten. Al is onze buik een beetje van streek door de malariapillen.

Groetjes P en P.